Wat zijn de verschillende alarmsystemen voor motorfietsen, scooters en quads in België ?

Uw verzekeraar kan van u verlangen dat u alarm-/beveiligingssystemen op uw motor of scooter installeert, vooral als uw voertuig volledig verzekerd moet zijn (vooral tegen diefstal).

Als uw verzekeraar van u verlangt dat u een of ander alarmsysteem installeert, is het aangewezen om de installatie uit te voeren! Anders, en als uw voertuig wordt gestolen, kan uw verzekeraar de schadevergoeding weigeren!

Het zou inderdaad ongepast zijn om een verzekering te betalen die de diefstal van uw motorfiets niet dekt...

Houd er ook rekening mee dat de verzekeraar u ook na de daadwerkelijke diefstal van uw voertuig om een bewijs van installatie van het antidiefstalsysteem kan vragen! Bewaar zeker de factuur waaruit blijkt dat uw motoralarmsysteem voldoet aan de door de verzekeraar gestelde normen.

Maar wat zijn de eisen die de verzekeraar stelt ?

Er moet onderscheid worden gemaakt tussen ANTI-DIEFT-systemen (om diefstal te voorkomen) en NA-DIEFT-systemen (om te proberen het gestolen voertuig te vinden).

Indien een verzekeraar één van deze ANTI-DIEFT systemen eist, dient u een alarmsysteem te installeren om diefstal van uw motor, scooter, Can Am of Quad te voorkomen.

Wat zijn deze criteria en vooral: waar hebben we het over ?

IM alarmsystemen (of VV1 volgens de oude naam)

Dit is een systeem dat voorkomt dat de motor start.

De immobilisatie wordt automatisch geactiveerd na het stoppen van de motor of bij gebreke daarvan binnen 10 tot 60 seconden na het uittrekken van de contactsleutel.

Immobilisatie wordt over het algemeen bereikt door een combinatie van twee acties die het starten voorkomen, d.w.z. het neutraliseren van de starter, het uitschakelen van de ontsteking, het uitschakelen van de brandstoftoevoerpomp, enz.). Een eenvoudige actie wordt ook zo weinig getolereerd dat dit NIET de enige neutralisatie is van het voorgerecht.

In alle gevallen kan immobilisatie alleen worden bereikt door het eenvoudige mechanisme van de sleutel.

IA2 alarmsystemen (of VV2 volgens de oude naam)

Dit systeem omvat alle eisen van een IM-alarm (of VV1 volgens de oude naam) maar dan met een sirene naast de motoruitschakeling(en).

Zo wordt er een krachtig akoestisch en visueel signaal afgegeven zodra een inbraak, slepenpoging, beweging of botsing van uw motorfiets wordt gedetecteerd.

Deze bescherming gebeurt door het detecteren van schokken, hellingshoek of beweging via een GPS-module, ook is perimeterdetectie mogelijk om uw zijkoffers, de onderkant van het zadel en/of uw achterkoffer te beschermen.

AL2 alarmsystemen (of VV3 volgens de oude naam)

Dit systeem verhindert niet dat de motor start.

Dit systeem heeft alleen dezelfde sirene als de VV2 en wordt gebruikt als aanvulling op een reeds geïnstalleerde of standaard gemonteerde motoruitschakeling om het de kenmerken van een IA2-systeem te geven.

Het zal bijvoorbeeld worden gemonteerd op voertuigen die zijn uitgerust met een sleutelloos systeem dat voldoet aan de VV1- of IM-norm. Deze aanpak zal eenvoudiger en goedkoper zijn dan een onnodige vermenigvuldiging van apparatuur die dupliceert en een bron is van defecten of de schijn van problemen. foutcode.

TT1 of TT2 alarmsystemen (of CJ0 volgens de oude naam)

Dit systeem is uitgerust met de communicatiemiddelen die nodig zijn om een gestolen voertuig te lokaliseren. Over het algemeen worden satellieten (GPS) gebruikt om de locatie van de motorfiets te bepalen en GSM voor de overdracht van informatie.

Er zijn twee autonome systemen:

• TT1: wordt automatisch ingeschakeld als het voertuig wordt verplaatst terwijl de motor is uitgeschakeld.

• TT2: die automatisch wordt ingeschakeld wanneer de motor wordt gestart zonder dat de geplande deactivatieprocedure wordt gevolgd of wanneer een beveiligingssysteem een alarmsignaal afgeeft (inbraakdetectie, VV1, VV2, alarmdetectie 'een helling, …]).

AT2 alarmsystemen (of CJ1 volgens de oude naam)

Dit systeem voorkomt dat de dief het voertuig kan blijven besturen. Om dit te doen, wordt de snelheid verlaagd zodat deze 10 tot 30 km/u bereikt. Bovendien wordt externe akoestische en visuele signalering geactiveerd om de dief te ontmoedigen zijn route te vervolgen.

Het voertuig, met draaiende motor, is op geen enkel moment geïmmobiliseerd. Dit om de veiligheid van andere weggebruikers niet in gevaar te brengen. Alleen als de motor langer dan 60 seconden is uitgeschakeld, is het voertuig volledig geïmmobiliseerd.

TT3 of TT4 alarmsystemen (of CJ2 volgens de oude naam)

Een CJ2-systeem combineert de functies van een CJ0 en die van een CJ1, namelijk het lokaliseren van een gestolen voertuig en het immobiliseren van dit voertuig nadat de motor volledig is gestopt. Dit is geen snelheidsverlaging. Het voertuig wordt eenvoudigweg geïmmobiliseerd als de motor al is uitgeschakeld.